Naar de inhoud

Directeur Henry Bronkhorst over 1 jaar KWBN en de toekomst

KWBN blijft zijn verenigingen maximaal ondersteunen, maar moet tegelijkertijd steeds sneller inspelen op de markt van miljoenen wandelfans. Dat zegt KWBN-directeur Henry Bronkhorst deze week in een interview op Sport en Strategie Online. Over één jaar KWBN, de veranderende rol van de organisatie en het belang van de nieuwe online community.

In gesprek met redacteur Tessa de Wekker bekent Bronkhorst dat het eerste jaar van KWBN ‘best wel heftig’ was. De fusie van tien, elkaar min of meer beconcurrerende organisaties was noodzakelijk, maar het is een flinke klus om ze samen te voegen tot één nieuwe organisatie waar iedereen zich thuis voelt. “Mensen moeten afscheid nemen van oude gebruiken en dat kan pijn doen. Maar het is wel nodig om de nieuwe wandelwereld binnen te treden.”

Leden en fans

KWBN heeft 50.000 leden en ruim 1.000 lidorganisaties, die jaarlijks 1.500 evenementen organiseren. Daaraan doen 300.000 unieke bezoekers mee, maar dat is slechts een fractie van de in totaal 6,6 miljoen wandelaars in ons land. Mensen die er op een mooie zondag op uit trekken om door de bossen te struinen of een fikse strandwandeling te maken. Bronkhorst noemt ze de wandelfans en ook voor hen wil KWBN er zijn.

Veranderende rol

Wandelen was in 2015 één van de snelst groeiende sporten in Nederland. Maar het feit dat zoveel mensen buiten verenigingen om wandelen, zorgt ervoor dat de rol van KWBN verandert. "Aan de ene kant moeten we onze verenigingen maximaal blijven ondersteunen. Wij zijn nog steeds een vereniging van aangesloten verenigingen. Onze leden zijn belangrijk en we moeten ervoor zorgen dat de vrijwilliger met evenveel plezier zijn of haar werk blijft doen. Maar daarnaast moeten we ook steeds sneller inspelen op de markt en een toegevoegde waarde zijn voor de miljoenen wandelaars die niet lid zijn van een vereniging.”

Online community

Daarom werkt KWBN momenteel hard aan de bouw van een online community, bedoeld om mensen te inspireren in de passie om te gaan wandelen. Bronkhorst: "We willen laten zien hoe ongelooflijk groot de infrastructuur is in Nederland wat betreft wandelroutes en evenementen. We willen mensen laten beleven hoe mooi het Pieterpad is en hoe leuk het is om aan de Vierdaagse mee te doen.” Daarnaast komt er aandacht voor onderwerpen als wandelen voor ouderen, wandelen met kinderen en waaraan je moet denken als je met wandelen wilt beginnen.

Sportbond-nieuwe-stijl

De KWBN kun je een sportbond-nieuwe-stijl noemen, aldus Sport en Strategie Online. Een sportbond die naast de traditionele rol van vereniging van verenigingen ook bedrijfsmatig een grote onderneming runt. "Ons speelveld is diverser dan bij veel andere sportbonden. We hebben verenigingen aan ons gebonden, maar ook evenementorganisaties, sportscholen en individuele wandelaars. Voor wandelen geldt de ultieme olympische gedachte: meedoen is belangrijker dan winnen.”

Dit artikel is een uitgebreide samenvatting van het interview met Henry Bronkhorst.
Het complete interview lees je op Sport en Strategie Online.

Eerdere berichten

  • februari 2019
  • januari 2019
  • december 2018
  • november 2018
  • oktober 2018
  • september 2018

Inloggen extranet


  • OAD
    Nederlandse Loterij