Direct naar de content Direct naar de hoofdnavigatie Direct naar de footer
Lid worden

KWbN Wandelonderzoek 2025

De vier wandeltypes: wat beweegt ze?

Op basis van ons Wandelonderzoek 2025 onderscheiden wij vier wandeltypen. Maak kennis met de Natuurwandelaar, de Vitale wandelaar, de Prestatiewandelaar en de Afleidingzoekende wandelaar.

Kwbn Wandeltypes Onderzoek2025
Natuurwandelaar Icoon

Wandeltype 1: De Natuurwandelaar

De Natuurwandelaar is de deelnemer die het liefst de stilte van het bos opzoekt. Dit type wandelaar is bewust bezig met rust, omgeving en natuurbeleving. Ze horen graag het geritsel van bladeren, niet het geluid van een speakerwagen of muziek die uit boxen schalt.

Wat typeert dit type wandelaar?

De Natuurwandelaar:

  • Wandelt met name op routes (95%).
  • Heeft een voorkeur voor bos (39%) en heuvel of bergachtig terrein (20%).
  • Wandelt vooral om van de natuur te genieten (90%) of omdat ze het leuk vinden om te wandelen (87%).
  • Zoekt graag informatie op over: routes (76%), schoenen (50%) en tochten of wandelevenementen (47%).
  • Maakt veel gebruik van Wandel.nl, Komoot en Strava.
  • Is bekend met de mogelijkheden op het gebied van wandelcoaching en -training (69%).

Motivatie & Belemmering
De Natuurwandelaar is te motiveren tot vaker of langer wandelen via het aanbieden van mooie routes (43%). Belemmeringen om vaker te gaan wandelen is met name tijdgebrek (26%).

Hoe bereik je deze wandelaar?
De Natuurwandelaar bereik je door in te zetten op natuurbeleving. Denk aan rustige starts, mooie paden, foto-inspiratie op je website en GPX-downloads. Zorg er daarnaast voor dat je routeinformatie helder is, want deze groep bereidt zich graag voor om tijdens het wandelen ontspannen te kunnen genieten.

Vitale Wandelaar Icoon

Wandeltype 2: De Vitale Wandelaar

De Vitale Wandelaar loopt vooral om gezond te blijven. Bijvoorbeeld door middel van een dagelijks ommetje: praktisch, dichtbij en simpel. Dit type wandelaar heeft geen behoefte aan veel prikkels, loopt het liefst zonder gedoe en hecht minder aan technologische tools.

Wat typeert dit type wandelaar?

De Vitale Wandelaar:

  • Wandelt voornamelijk ommetjes (95%).
  • Heeft een voorkeur voor bos (46%) en relatief vaak voor de stad (10%).
  • Wandelt om van de omgeving te genieten (67%) en om te bewegen.
  • Zoekt weinig informatie op. Een groot deel (46%) doet dat zelfs nooit.
  • Gebruikt ANWB, Google en Komoot.
  • Is vaker niet dan wel bekend met wandelcoaching of training (38%).

Motivatie & Belemmering
Hoe motiveer je de Vitale Wandelaar tot vaker of langer wandelen? Een groot deel (43%) geeft aan dat  niets hierin zou helpen; ze doen al genoeg. Daarnaast spelen tijdgebrek (23%), energiegebrek (15%) en motivatie (10%) een rol in niet vaker of langer wandelen.

Hoe bereik je deze wandelaar?
De Vitale Wandelaar bereik je door het laagdrempelig te houden. Denk aan: korte afstanden, duidelijke bewegwijzering, weinig poespas, toegankelijk taalgebruik. Deze groep kun je prikkelen met boodschappen die inspelen op gezondheid, gemak en gezelligheid; de redenen waarom zij wandelen.

Afleidingzoekende Wandelaar Icoon

Wandeltype 3: De Afleidingzoekende Wandelaar

De Afleidingzoekende Wandelaars zijn spontane wandelaars. Ze gaan wanneer het uitkomt. Daarbij letten ze op wat hen leuk lijkt en hoe het voelt. Muziek en podcasts horen bij hun ervaring, net als flexibiliteit. Ze willen vooral ontspannen tijdens het wandelen, niet presteren of plannen.

Wat typeert dit type wandelaar?

De Afleidingzoekende Wandelaar:

  • Wandelt vooral ommetjes (93%).
  • Heeft een voorkeur voor bos (41%), maar relatief vaak ook voor stad (16%), strand (9%) en heide (9%).
  • Wandelt vooral om te ontspannen of het hoofd leeg te maken (56%).
  • Zoekt weinig tot geen inspiratie op (38%).
  • Gebruikt Google, Strava en Komoot.
  • Is vaak (44%) niet bekend met wandelcoaching of training.

Motivatie & Belemmering
Hoe krijgen we de Afleidingzoekende Wandelaar meer aan het wandelen? Een groot deel (36%) geeft aan dat niets zou helpen om vaker te wandelen. Andere belemmeringen zijn ook bij dit type wandelaar tijdgebrek (32%), energiegebrek (22%), motivatie (15%).

Hoe bereik je deze wandelaar?
De Afleidingzoekende Wandelaar bereik je via spontaniteit. Gebruik daarvoor de snelheid van social media, korte video’s en bied bijvoorbeeld leuke instaproutes en thematochten aan. Wat denk je bijvoorbeeld van muziek-, insta- of stadsroutes? Allemaal mogelijkheden vol afleiding en spontaniteit! Laat vooral zien hoe leuk en relaxed jouw tocht is. Dat past precies bij de mindset van de Afleidingzoekende Wandelaar.

Prestatiewandelaar Icoon

Wandeltype 4: De Prestatiewandelaar

De Prestatiewandelaar staat aan en gaat aan van statistieken, doelen, lange afstanden. Dit zijn de wandelaars die je een startnummer en een uitdaging mag geven! Ze bereiden zich goed voor, trainen doelgericht en denken in kilometers, tempo’s en vooruitgang.

Wat typeert dit type wandelaar?

De Prestatiewandelaar:

  • Neemt deel aan prestatietochten (67%).
  • Wandelt graag in het bos (42%).
  • Wandelt voor het plezier (77%), de natuurbeleving (77%) en als training (54%).
  • Zoekt informatie over: routes (73%), tochten en evenementen (59%) en schoenen (52%).
  • Gebruikt voor het zoeken van informatie Wandel.nl, Komoot en Strava.
  • Is vaak (66%) bekend met wandelcoaching of training.

Motivatie & Belemmeringen
De Prestatiewandelaar is te motiveren om meer te gaan wandelen via mooie routes (48%). Belemmeringen die zij ervaren om meer te gaan wandelen zijn met name tijdgebrek (32%), te weinig toiletten onderweg (32%) en te weinig wandelevenementen in de buurt (10%).

Hoe bereik je deze wandelaar?
De Prestatiewandelaar bereik je door sportief en duidelijk te zijn in je communicatie. Je maakt dit type wandelaar blij met: langere afstanden, trainingscontent, goede verzorgingsposten, doordachte routecommunicatie zodat zij geen tijd verliezen en vooral: genoeg toiletten.