Direct naar de content Direct naar de hoofdnavigatie Direct naar de footer
Lid worden

Nieuws

Nieuwe trend onder jongeren: de prestatiezoeker met een sportieve lifestyle

Wandelen wint aan populariteit als sportieve en sociale lifestyle. Nu de meeste mensen na de zomer op zoek gaan naar manieren om fit en vitaal het nieuwe seizoen te starten, blijkt uit één van de grootste wandelonderzoeken van Nederland dat jongeren in toenemende mate kiezen voor wandelen. Als actieve, doelgerichte en sociale vorm van bewegen.

4Daagse22 Sophietheunissen 2024 (1)

De langeafstandstocht  

Vier op de tien jonge wandelaars tussen de 18 en 35 jaar doet mee aan een wandeltocht met een langere afstand, zoals de 4Daagse of een Kennedymars. Georganiseerde wandeltochten zijn dus populair, vooral vanwege de sportieve uitdaging. “Wandelen is voor de jongere generatie een sportieve en sociale activiteit, vaak ondersteund door technologie,” vertelt Gijs Janssen, directeur bij de Koninklijke Wandelbond Nederland (KWbN). Dat blijkt uit het nieuwe grootschalige KWbN-wandelonderzoek 2025 onder bijna 2.500 wandelaars, uitgevoerd door onderzoeksbureau Markteffect.

Horloge

Prestatiegericht

In tegenstelling tot oudere generaties zien jongeren wandelen meer als een sportieve prestatie. Ze willen het beste uit zichzelf halen, zichzelf uitdagen en hun grenzen verleggen. Voor deze prestatiezoekers telt elke stap: ze houden hun afstand bij, volgen trainingsschema’s en doen mee aan lange tochten. “Niet het relaxte tempo, maar een concreet wandeldoel motiveert jongeren om vaker of langer op pad te gaan,” legt Janssen uit. “Het behalen van zulke doelen geeft hen een boost.”

Digitaal verbonden zijn

Technologie bepaalt in toenemende mate hoe jongeren wandelen beleven. Maar liefst de helft gebruikt een smartwatch om hun stappen bij te houden. “Waar oudere generaties wandelen vooral zien als een moment van rust, blijft de jongere generatie verbonden met hun digitale wereld,” zegt Janssen. “Ze meten hun stappen, delen hun prestaties op sociale media en maken van wandelen een bewust en zichtbaar onderdeel van hun dagelijkse routine.”

4Daagse19 Sophietheunissen 2024

Samen op pad

Voor wandelende jongeren is ook het sociale aspect belangrijk. 41% wandelt het liefst samen met een partner, familie of vrienden. Dit is aanzienlijk meer dan de oudere leeftijdsgroepen, vanaf de 35 jaar, aangaven. Die behoefte aan verbinding zie je ook terug in hun motivatie om mee te doen aan georganiseerde tochten en evenementen, zoals de Kennedymars of 4Daagse. Naast de unieke beleving tijdens zo’n tocht, vormt voor jongeren vooral de uitdaging én het groepsgevoel een belangrijke reden om deel te nemen.

Blijvende motivatie

Wandelen vervult voor jongeren meerdere behoeften tegelijk: het is gezond, laagdrempelig en geeft direct voldoening. Of het nu gaat om een prestatietocht, een lunchwandeling met een podcast of een dagtocht met vrienden: wandelen past bij vrijwel iedere leefstijl. De omgeving speelt daarbij een sleutelrol, stelt Janssen: “We zien dat aantrekkelijke en gevarieerde wandelroutes, bijvoorbeeld in een mooi natuurgebied, de helft van de jongeren motiveert om vaker en langer te wandelen. Ook wandelapps met inspirerende routes en concrete uitdagingen zorgen dat de motivatie hoog blijft.”

Vader Kind Wandelen In Bos 1280

Investeren in de wandelaar van de toekomst

Om jongeren ook in de toekomst te blijven inspireren, werkt KWbN samen met wandelorganisaties, natuurorganisaties, wandeltrainers en partners aan initiatieven zoals groepswandelingen, laagdrempelige routes en digitale wandelinspiratie op maat. Ook Stichting de 4Daagse ziet het aantal jonge wandelaars toenemen, zo blijkt uit de cijfers die zij vandaag publiceerden. Een duidelijk signaal dat deze trend breder wordt gedragen. “We willen wandelen nog toegankelijker en aantrekkelijker maken,” besluit Janssen. “Zeker ook voor deze jonge generatie die op zoek is naar een gezonde, sociale en betekenisvolle routine.”