Direct naar de content Direct naar de hoofdnavigatie Direct naar de footer
Lid worden

Zo organiseer je een wandeltocht waar wandelaars voor terugkomen

Waarom komt iemand wél op de ene wandeltocht af, en laat een andere tocht links liggen? Het antwoord is verrassend eenvoudig. Uit ons nieuwste KWbN-wandelonderzoek 2025 onder 2.500 wandelaars blijkt: drie elementen maken of breken het succes van een georganiseerde tocht. En goed nieuws: jij als organisator hebt al deze elementen zelf in de hand. 

Tien Dingen Die Je Niet Tegen Een Wandelaar Moet Zeggen: Hiken bosgebied
(Foto: © Shutterstock)

In dit artikel lees je welke drie ingrediënten je tocht aantrekkelijk maken voor een brede groep wandelaars, van sportieve doorstappers tot ontspannen natuurliefhebbers, én hoe je ze praktisch vertaalt naar jouw volgende tocht.  

Wie wandelt er mee?

Als organisator krijg je te maken met verschillende soorten wandelaars: van ontspannen ommetjeslopers tot fanatieke doorstappers. Wat hen verbindt? Ze zoeken een goed uitgestippelde route én een prettige sfeer onderweg. Met deze drie tips maak jij je wandeltocht onweerstaanbaar voor al die verschillende deelnemers.

Wandelnetwerk Kromme Rijnstreek
Wandelnetwerk Kromme Rijnstreek, foto: Ad Snelderwaard

Tip 1: Zet je route slim uit

Een tocht staat of valt met de route. Voor 64% van de wandelaars dé reden om deel te nemen aan een georganiseerde wandeltocht. Die route moet dan wel logisch zijn opgebouwd, duidelijk gemarkeerd én aantrekkelijk en gemakkelijk zijn om te volgen. Met name solo-wandelaars en beginnende deelnemers geeft dit vertrouwen.  

Zo vertaal je dit naar je eigen tocht:  

  • Zorg voor een heldere start. In de eerste 500 meter weet een wandelaar wel of de route uitnodigt om door te lopen. Dit is hét moment om vertrouwen te winnen. Houd rekening met verschillende wandelbehoeften: de één zoekt tempo en uitdaging, de ander juist rust en overzicht. Een duidelijke route zorgt dat elke wandelaar zich goed begeleid voelt. Combineer zichtbare markeringen met een digitale routebeschrijving, eventueel aangevuld met QR-codes voor extra informatie over natuur en omgeving. Zo ondersteun je zowel de oriëntatie als de beleving van je deelnemers.  
  • Speel in op wandelvoorkeuren. De ene wandelaar zoekt tempo en uitdaging, de ander rust en beleving. Geef de sportieve wandelaars vooraf vooral inzicht in afstand, terrein, hoogtemeters en verzorgingsposten. Benoem voor de natuurliefhebber met name je rustpunten, uitzichtplekken of natuurmomenten. Communiceer deze informatie vooraf via Wandel.nl, je eigen website, een routebeschrijving, een app of bij de startlocatie. Zo voelt elke wandelaar zich goed voorbereid en welkom. 
Airborne Wandeltocht 2022 Stel In Massa

Tip 2: Zorg voor een gezellige sfeer

Maar liefst 83% van de wandelaars wandelt een georganiseerde tocht voor de gezelligheid. Je tocht kan inhoudelijk perfect zijn, maar zonder sfeer mist het de ziel. Denk aan een finishmoment, medaille of applaus.  Sfeer gaat verder dan drukte en entertainment; het gaat om aandacht, gastvrijheid en het gevoel van verbondenheid.

Zo maak jij het verschil:  

  • Zorg voor een warme ontvangst. Denk aan vrijwilligers die wandelaars verwelkomen met een glimlach of praatje bij de start. Zet een muziekje op dat past bij het thema van je tocht of de regio. Of vraag een wandeltrainer of hij de warming-up voor jouw wandeltocht wil verzorgen. Uit ervaringen bij de 4Daagse weten we dat dit enorm wordt gewaardeerd door wandelaars. 
  • Goede voorzieningen. Faciliteer voldoende toiletten, sfeervolle rustpunten en waterpunten onderweg. Uit ons onderzoek blijkt dat horeca tijdens of rondom de wandeling voor veel wandelaars een belangrijk onderdeel is van de beleving. Door deze voorzieningen goed te organiseren én vooraf duidelijk te communiceren, weten deelnemers waar ze aan toe zijn. 
  • Creëer ontmoeting en erkenning. Richt rustplekken sfeervol in. Denk aan comfortabele bankjes, tafels met parasols of een kopje warme soep van de lokale horeca. Laat deelnemers zich gezien voelen met een medaille, applaus of een drankje bij de finish. Zo sluit je de tocht af met een blijvende herinnering, delen ze ervaringen en maken misschien al wel plannen voor een volgende tocht.  
De sociale waarde van wandelgroepen en -trainingen
(Foto © Sophie Theunissen)

Tip 3: Daag je deelnemers uit en zorg voor verbinding

Voor ruim 1 op de 3 wandelaars draait wandelen via georganiseerde tochten om jezelf uitdagen en een concreet wanddoel bereiken. Met name onder wandelaars onder de 35 jaar is het groepsgevoel dé reden om deel te nemen via georganiseerde tochten. Deelnemers willen niet alleen wandelen, maar ook ergens bij horen. Een communitygevoel, zelfs als het maar voor een dag is, maakt jouw tocht memorabel.  

Zo pas je dit praktisch toe:  

  • Een wandeldoel zichtbaar en motiverend. Bied meerdere afstanden aan – zoals 5, 10, 20 of 30 km – zodat elke wandelaar zijn eigen uitdaging kan kiezen. Koppel hier iets tastbaars aan: een medaille, certificaat, stempelkaart of digitale badge. Ook een vermelding op je website of een foto bij de finish kan bijdragen aan het gevoel van succes. Dit werkt motiverend, verhoogt de betrokkenheid én stimuleert herhaalde deelname.  
  • Stimuleer verbinding tussen deelnemers onderweg. Creëer momenten waarop wandelaars elkaar kunnen ontmoeten, ook als ze elkaar niet kennen. Laat mensen samen starten of maak groepjes op basis van afstand of tempo. Geef deelnemers een kaartje met een spontane opdracht (“stel jezelf voor aan een ander”) of richt een rustpunt in als ontmoetingsplek met een gedeelde activiteit of praattafel. Zo groeit je tocht uit tot meer dan een prestatie: het wordt een gezamenlijke ervaring.  
Juichende dame in sportkleding

Jouw wandeltocht als succesverhaal

Organiseren is naast een route uitzetten, ook ervaringen delen en een fijne sfeer neerzetten. Zo groeit jouw tocht uit tot iets waar wandelaars niet alleen graag aan meedoen, maar ook anderen over vertellen. Dat is de kracht van goed organiseren én de sleutel tot blijvende impact. 

Nieuwste KWbN-wandelonderzoek 2025

Als KWbN verdiepen wij ons continu in het wandelgedrag van Nederland. Ons meest recente KWbN-wandelonderzoek 2025, uitgevoerd onder bijna 2.500 wandelaars, laat haarscherp zien waar kansen liggen voor jou als organisator. We delen onze inzichten hieruit graag met je zodat we samen nog meer mensen wandelend in beweging kunnen brengen.