Direct naar de content Direct naar de hoofdnavigatie Direct naar de footer
Lid worden

Vrijwilligers werven

De ene wandelorganisatie heeft er voldoende, de andere heeft er tekort. Voor het succesvol werven van vrijwilligers gelden een aantal gouden regels: werf gericht, spreek het breed rond, benader mensen persoonlijk, wees duidelijk over wat je verwacht en vertel vooral waarom vrijwilligerswerk bij jouw organisatie zo leuk en lonend is.

Header | Vrijwilligers werven

Tips en adviezen om vrijwilligers te werven

 

  • Werf gericht. Bedenk voor je gaat werven voor welke taken of activiteiten je mensen nodig hebt en wat ze daarvoor moeten kunnen. Denk aan kwaliteiten als op tijd komen, samenwerken, digitale vaardigheden, financiële kennis, leidinggeven, goed kunnen plannen of creatief denken. Stel zo een aantal profielen op met als hoofdvraag: waar moet de vrijwilliger die we voor deze functie zoeken aan voldoen?

  • Brengt een functie veel taken en activiteiten met zich mee, ga dan na of je die over meerdere functies kunt verdelen. Zo kun je bijvoorbeeld veel uitvoerende taken van bestuursleden onderbrengen bij commissies. Veel mensen zijn best bereid om iets voor jouw organisatie te doen, maar niet als dat bergen werk met zich meebrengt en heel veel tijd kost. Liever een project of een dagactiviteit dan een doorlopende functie met veel verantwoordelijkheden.

  • Werf in en via je eigen netwerk. Denk daarbij aan familie, vrienden, kennissen, collega’s, sportvrienden, buurtgenoten en andere vrijwilligers die voor jouw organisatie actief zijn. Denk ook aan bedrijven en instanties waar je al contact mee hebt. Als mensen zelf niet in één van de profielen passen, dan kennen zij wellicht iemand die daarvoor wél geschikt is.

  • Een persoonlijke benadering werkt het beste; mensen voelen zich dan vereerd en zeker als je hen aanspreekt op hun kennis en vaardigheden. Desondanks is het goed om ook via andere kanalen bekend te maken dat je één of meer vrijwilligers zoekt. Denk daarbij aan de website en sociale media van jouw organisatie, lokale en regionale media en eventueel posters op relevante plaatsen. Je kunt ook gebruik maken van de vacaturebank van een regionale vrijwilligerscentrale.

  • Werf voor een tocht/evenement ook onder deelnemers. Als zij om wat voor reden dan ook niet meer in staat zijn om te wandelen, willen ze misschien nog wel iets voor jouw organisatie betekenen. Zorg daarom voor een duidelijk zichtbare oproep op de start/finishlocatie.
  • Wil je jeugd/jongeren bij jouw organisatie betrekken? Werf die dan bijvoorbeeld via scouting of sportverenigingen. Maak jongeren verantwoordelijk voor een specifieke taak of activiteit en spreek af dat afspraak ook echt afspraak is. De ervaring leert dat jongeren dat goed oppakken en dat je zo op ze kunt bouwen en vertrouwen.
  • Je kunt jongeren ook tijdelijk bij jouw organisatie of evenement betrekken door ze een stageplek aan te bieden. Maak je stageplekken kenbaar bij regionale opleidingscentra (ROC’s), hogescholen en universiteiten in de omgeving. Heb je een hele specifieke stageplek te vergeven, benader dan het opleidingsinstituut dat daarop aansluit. Leerlingen en studenten kunnen met hun stage studiepunten verdienen. Door ze in te zetten, ben je extra maatschappelijk verantwoord aan het ondernemen.
  • Waar en onder welke doelgroep je ook werft, maak altijd duidelijk voor welke functies, taken of activiteiten dat is en waarom. Wees duidelijk over de duur, de begeleiding die je biedt en over de regels waaraan de vrijwilliger zich moet houden. Geef ook een inschatting van hoeveel uur het vrijwilligerswerk per dag/week/maand kost.

  • Vergeet bij je werving vooral niet om te vertellen waarom het zo leuk is om voor jouw organisatie, tocht of evenement te werken. Wat heb je vrijwilligers te bieden in de vorm van plezier, faciliteiten en beloningen in geld of natura?

 

Deze tips zijn samengesteld door een werkgroep bestaande uit: Joop Achterkamp (Stichting Internationale Vierdaagse Apeldoorn), Roland van der Heijden (Stichting Nationale Rode Kruis Bloesemtocht), Ronald Hellinga (Tocht om de Noord), Ellen Jager (PSV Renkum / Airbornewandeltocht), Lotte Janssen (Stichting DE 4DAAGSE), Miranda Janssen (KWbN), Richard Leloux (Stichting Duinenmars) en Wim Lensen (Stichting Venloop).