Direct naar de content Direct naar de hoofdnavigatie Direct naar de footer
Lid worden

KWbN en duurzaamheid

Duurzaamheid. Het is voor KWbN niet zomaar een mode-woord. Het is een belangrijk onderwerp dat verweven is in onze hele bedrijfsvoering.

Aarde met teken recycling
Foto: Pixabay/anncapictures

Het is de missie van KWbN om structureel bij te dragen aan een gezonder, fitter en vitaler Nederland door zoveel mogelijk mensen via wandelen in beweging te brengen. We zijn ervan overtuigd dat wandelen in de buitenruimte de meest laagdrempelige, duurzame en veelzijdige vorm van bewegen is en dus geschikt voor iedereen. Buiten bewegen is voor ons essentieel voor een gezonder en gelukkiger leven. Als KWbN hebben wij daarom de natuur hoog in het vaandel staan.

Drentsche Aa

Natuur

Natuur is overal om ons heen. Het zijn de bossen waarin wij lopen. De grasvelden waar we genieten van een rustpauze. Het is de frisse lucht die we inademen. Het zijn de planten en dieren die we onderweg tegenkomen en die ons verrassen met hun pracht en praal. Het is het beekje dat een stukje met ons mee stroomt op weg naar onze eindbestemming. En ook wij, als mens, maken deel uit van de natuur.

Verantwoordelijkheid

Natuurlijk kunnen we genieten van al het moois om ons heen. Maar de natuur betreden, heeft er ook invloed op. En ook ons dagelijks leven heeft zijn weerslag op onze planeet. Goede zorg voor de natuur en onze aarde is essentieel. Alleen dan kunnen we er tot in de lengte der dagen van blijven genieten. Een gezonde natuur is voor ons dus niet vanzelfsprekend. We zijn ons er terdege van bewust dat ook wij een verantwoordelijkheid hebben in de zorg voor de ons zo waardevolle natuur en onze planeet.

Toekomst

Onze ambitie is dan ook dat toekomstige generaties nog net zo kunnen genieten van wandelen in een schone, leefbare natuur als wij dat nu doen. Dit dragen wij zowel binnen als buiten onze organisatie uit in de dagelijkse keuzes die wij maken.

Samen met wandelorganisaties

Onze service richting aangesloten wandelorganisaties richten wij zo duurzaam mogelijk in. Wij voelen ons verantwoordelijk voor de impact die (grote) wandelevenementen hebben op onze leefomgeving en kijken graag samen met onze organisatoren waar er winst te behalen valt.

Dit kan bijvoorbeeld door voor promotie zo weinig mogelijk gebruik te maken van gedrukt materiaal. De digitale kanalen van Wandel.nl zijn een goed en duurzamer alternatief. Is gedrukt materiaal wel noodzakelijk, dan bieden we dat bijvoorbeeld voor Avond4daagsen aan zonder jaartal. Zo kan het materiaal langer gebruikt worden en voorkomen we overschotten.

Ook introduceerden we bij onze aangesloten wandelorganisaties Slinger, een carpooltool, zodat zij hun deelnemers kunnen helpen bij het delen van vervoer op weg naar hun evenement.

Onze accountmanager volgde een opleiding Duurzaamheidsmanager in de sport, waardoor zij nog meer in staat is onze aangesloten wandelorganisaties verder te informeren, inspireren en motiveren om evenementen duurzaam te organiseren.

Klik hier voor meer voorbeelden van duurzame keuzes bij het organiseren van een wandelevenement.

Promotie Voor Wandeltocht Uitgelicht

Samen met partners

Ook in samenwerkingen met partners speelt duurzaamheid een belangrijke rol. Zo ontmoedigen wij samenwerkingspartners bijvoorbeeld om gebruik te maken van flyers of niet duurzame samples. Partners en leveranciers vragen we te werken met zo min mogelijk verpakkingsmateriaal bij de verzending van producten en materialen.

En heel concreet organiseerden we de afgelopen drie jaar met partner Eneco de Eneco Clean-Up Walk. Samen brachten we ruim 30.000 mensen op de been die al wandelend de paden in Nederland schoonmaakten!

Beeld Duurzaamheid Volgens Kwbn

Wat merkt de wandelaar

Uiteindelijk komt het zorgvuldig omgaan met het milieu en de natuur iedereen ten goede. Zo ook de wandelaars die regelmatig buiten in de natuur genieten. Tijdens wandeltochten ervaren zij dat er gebruik gemaakt wordt van duurzame materialen, afval gescheiden wordt en elektriciteit zoveel mogelijk duurzaam wordt opgewekt. Op onze rustpost tijdens de 4Daagse boden we bijvoorbeeld fruit aan in duurzame eetbare bakjes.

Daarnaast ontvangen onze leden al jaren geen plastic Wandelvoordeelpas meer. Deze is vervangen door een digitale pas in de Wandel.nl-app (hiermee vervalt het plastic afval en de uitstoot door verzendingen). Ook ontvangen onze leden bijna alle informatie van ons per e-mail. Alleen magazine Wandel.nl wordt nog per post verzonden (verpakt in gerecycled plastic).

Tot slot inspireren en motiveren wij individuele wandelaars via de kanalen van Wandel.nl om zuinig om te gaan met de natuur.

Recyclen oude materialen

Aangesloten organisaties kunnen oude materialen inleveren tijdens de wandelcafé's en kennisdagen die we door het hele land organiseren. Denk daarbij aan vlaggen, banners e.d. met ons oude logo. KWbN zorgt ervoor dat deze materialen een tweede leven krijgen.

Denk mee

Met bovenstaande keuzes denken wij als Koninklijke Wandelbond Nederland op de goede duurzame weg te zijn, maar we zijn ons ervan bewust dat het altijd beter kan. Heb je tips voor verdere verduurzaming? Mail dan naar info@kwbn.nl.